Klanten vinden is niet altijd even makkelijk. Waar vind je als starter jouw doelgroep en hoe maak je ze tot klant? Hoe voorkom je dat ze naar de concurrent gaan? Om je een duwtje in de juiste richting te geven is hier een lijst met 6 tips hoe jij klanten vindt en behoudt.
Maak van jouw model een ambassadeur
Tijdens je opleiding tot nagelstyliste werk je al met je eerste potentiële klanten, namelijk modellen. Of ze ook echt daadwerkelijk klant bij jou worden? Niet altijd. Je weet dat je op jouw modellen kan oefenen met nagels en vervolgafspraken maken. Echter is er meer waar je over na kan denken als toekomstige nagelstyliste, zoals van jouw model een ambassadeur maken. Dit doe je door mooie foto’s te maken die je gebruikt voor jouw website en social media. Tag hierin jouw model en maak een deal: wanneer zij jou een nieuwe klant brengt, wordt zij er ook voor beloond. Win-win situatie!
Geef een reactie op je toekomstige klanten
Vooruit denken is heel belangrijk als startende ondernemer. Vooral in het begin is het belangrijk dat je laat zien wat jij te bieden hebt aan jouw toekomstige klanten. Plaats jouw mooie foto’s online, tag je model en werk aan de stap die hierop volgt. Wanneer jij actiever wordt online, zul je merken dat je reacties ontvangt op jouw foto’s. Dit kan je versterken door er een vraag bij te plaatsen. Op deze manier geef jij een toekomstige klant de mogelijkheid om op jou te reageren. Andersom reageer jij daar weer op. Het eerste contactmoment is gelegd en interactie is gecreëerd. Zo ben jij goed op weg naar jouw eerste echte klanten. Wist jij namelijk dat er gemiddeld 10 contactmomenten plaatsvinden voor een klant, klant bij jou wordt? Lees hierover meer in de blog: 5 redenen waarom iemand klant bij jou wordt.
Bied een goede en juiste service
Naast het hebben van een gunfactor is een goede eerste indruk op de klant ontzettend belangrijk. De meeste startende ondernemers zijn vaak bang niet genoeg ervaring te hebben opgedaan. Dit is niet de reden waarom iemand niet voor jou zou kiezen, want voor een klant is het gevoel dat ze bij jou hebben en die eerste indruk juist heel belangrijk. Onthoud hierbij dat je dus geen behandelingen moet uitvoeren die je (nog) niet beheerst. Wees daarnaast altijd eerlijk naar jouw klant: wat kan jij betekenen voor de klant en wat heb jij te bieden? Uiteindelijk wil jij een vertrouwensband met de klant waardoor je nog meer een gunfactor krijgt. Dit krijg je door de juiste en goede service te bieden en bovendien altijd eerlijk te blijven.
Vraag om een testimonial
Niets is zo belangrijk als mond-tot-mondreclame! Dit is het beste visitekaartje voor jou als nagelstyliste, voor zowel online als offline. De meeste ondernemers starten in een eigen netwerk. Een bekende vragen een testimonial te schrijven voor op jouw website of social media is dan ook niet zo erg, helemaal wanneer deze ook nog eens super tevreden is over jouw werk. Een testimonial is een perfecte online mond-tot-mondreclame voor jouw bedrijf.
Geef een goede nazorg
Houd het contact met klanten altijd warm en zorg voor goede nazorg. Bedenk ook acties zoals een kaartje versturen voor de verjaardag van jouw klant. Je kan dan bijvoorbeeld een leuke kortingsactie aanbieden als cadeautje wanneer zij binnen 2 weken bij jou een afspraak maken. Dit wordt vanuit de klant gewaardeerd en jij motiveert de klant om een betrouwbare klant bij jou te worden of blijven.
Het is dus van belang dat je jezelf goed in de markt zet. Dit wordt ook wel personal branding genoemd. Je werkt aan het opbouwen van een persoonlijk merk waarin jij jouw sterke punten benoemd. Het gaat erom dat je geen producten en/of diensten verkoopt, maar jezelf. Iemand wordt klant bij jou om jou. Houd dit dus altijd goed in je achterhoofd.